tiistai 12. maaliskuuta 2013

Revontuli by Nanso

tunnetila: ilo

Image and video hosting by TinyPic

Pääsin eilen Cutrinin kutsumana seuraamaan aitiopaikalta hyvin mielenkiintoista muotinäytöstä. Täyteen pakkautuneessa Svenska Teaternissa esiteltiin Nanson uusi-vanha Revontuli -mallisto. Revontuli lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 1966 kun Suomen Trikoo pyysi Lenita Airistoa kehittämään heille malliston, joka soveltuisi myös ulkomaan vientiin. Alkuperäisen malliston suunnittelivat Nana Suni ja Anna-Liisa Nieminen. 

Eilen esitelty mallisto mukailee hyvin pitkälle 60-luvulla maailmallakin mainetta niittänyttä mallistoa ja sen värimaailmaa pienin uusin vivahtein. Kuosit ovat pysyneet suurelta osin samana, mallit on päivitetty enemmän tämän päivän mukaisiksi.  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Muotinäytös oli koottu kiinnostavasti ja se sisälsi paljon tietoutta Suomen tekstiiliteollisuuden vaiheista, sen työllistävästä vaikutuksesta Suomessa ja myös 60-70-luvun viennistä. Tiesittekö vaikkapa että Revontuli -mallistoa myytiin tuohon aikaan mm. New Yorkin ja Kalifornian suurimmissa ja arvostetuimmissa tavarataloissa, mm. Bloomingdalesilla?

Oman hauskan lisänsä näytökseen toivat muotikuvat 60-luvun lopusta. Vanhojen Revontuli -kuvien rinnalla nähtiin uudelleen tuotantoon otetun malliston uusia kampanjakuvia. Täytyy kyllä sanoa että vanhojen kuvien tunnelma oli ihan omaa luokkaansa. Kaunis pohjolan valo ja suomalainen luonto nostivat värikkään ja rohkean malliston koko maailman tietoisuuteen ja vielä tänä päivänä noista kuvista ja tuosta mallistosta voi olla vilpittömän ylpeä. Myös kuvien retro-mallit olisivat mielestäni olleet sellaisenaan täysin uustuotantokelpoisia.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic 

Image and video hosting by TinyPic

Luulen että vuonna -66 mallisto oli suunniteltu nuoremmille kuluttajille minimittaisine helmoineen ja rohkeine väreineen. Päivitettyä mallistoa taas kutsutaan "aikuisen naisen resort -mallistoksi", joten kohderyhmäajattelua on selkeästi muutettu. Toivon todella että aikuiset naiset löytävät malliston ja suomalainen tekstiiliteollisuus vahvistaisi jälleen jalansijaa niin Suomessa kuin maailmallakin. 

Malliston olisi kruunannut muutama vanha malli täysin muokkaamattomana ja alkuperäisissä väreissä. Esimerkiksi kuvassa yllä (oikealla) oleva 3/4 hihainen polvimittainen mekko olisi malliltaan juuri tätä päivää ja kelpaisi myös omaan vaatekaappiini. Maailman parhaita, rennoimpia ja käyttökelpoisimpia mekkoja tarvitaan aina, varsinkin jos ne ovat kotimaista tuotantoa kuosista valmiiseen tuotteeseen asti!   

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

6 kommenttia:

  1. Voi tuo toisessa kuvassa oleva mekko epäsymmetrisellä helmalla! Mulle! Vaikka molemmissa väreissä.

    Mun mielestä on hassua, että Nanso ottaa nuoria kiinnostavia suunnittelijoita (esim. tällä hetkellä Katri Niskanen) ja jotkin mallit ovatkin todella ihania ja nuorekkaita. Mutta kuitenkin vaatteet ovat liikaa "aikuisen" näköisiä ja kuten tässäkin, kohderyhmä on aikuiset naiset. Itse pidän Nanson vaateista, niiden laadusta ja kotimaisuudesta. Kuitenkin merkillä on vahvasti juuri tämmöinen "aikuinen" leima, vielä vahvempi nuorennus voisi olla paikallaan. Kuitenkin kotimaisuus ja laatu voisivat olla hyviä myyntivaltteja nuoremmillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pukeuduin itse hyvin paljon Nansoon joskus 2000-luvun alkupuolella. Paola Suhosen suunnittelemat Nanso -jutut olivat kauniita, kestäviä ja super mukavia päällä ja Nanson Lempi-vaate sarja oli oma lempparini. Sittemmin Nanson jutut ovat pääosin muuttuneet vähän aikuismaisempaan suuntaan enkä ole varmaan kymmeneen vuoteen omistanut mitään Nansoa. Olisi kyllä kiva löytää sieltä taas jotain omaan makuuni sopivaa. Olisi kiva kannattaa kotimaista.

      Poista
  2. Oho, en tosiaan tiennyt että tuotteita on ennen saanut Bloomingdalesilta, wau! Herää vain kysymys että mitä tapahtui? Joka tapauksessa ihana retro pläjäys! Go Nanso ja Go Revontuli! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isona syynä viennin loppumiseen taisi olla maailmalle kaivatut suuret tuotantovolyymit. Suomessa ei voitu valmistaa niin paljon tuotteita mitä tilauksiin tarvittiin, joten siksi myynti ulkomaille hiipui. Tuo on siis vain yksi syy. Onneksi meillä on edelleen Marimekko joka löytyy maailmalta näkyvästi. Valitettavasti tuotteet tehdäänkin sitten muualla kuin Suomessa.

      Poista
  3. Noita paria viimeistä kuvaa lukuunottamatta näyttää kyllä vähän "tädiltä", mut ihanat värit! Mulla on kans vähän sama kokemus Nanson kanssa, että aiemmin ostin enemmän, nyt tuntuu että olen liian nuori niiden malleihin, vaikka ikää on tosiaan se melkein 10v. enemmän nyt. Mulla on vähän ongelmana myös Nanson koot, joissa olen nykymitoillani ärsyttävästi vähän väliinputoaja: S on vähän nafti, M on ekan pesunkin jälkeen ihan liian iso. Pitäis alkaa joko laihduttaa tai aktiivisesti panostaa pullan syöntiin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näytöslava oli niin täynnä värejä että mallistosta tuli väkisinkin iloiselle mielelle. :) "Välikokona" oleminen vaatteissa ja kengissä on tuttua täälläkin. Varsinkin kengissä on ihan älyttömän ahdistavaa kun jalka on 37,5. Varsinkin korkkareissa 38 tippuu jalasta mutta 37 puristaa usein parin tunnin käytön jälkeen niin paljon että tuntuu että kynnet irtoaa. :)

      Poista